22.08.2014  |  Kommunikation

Dansk Supermarked i front for nyt madspildsprojekt

Dansk Supermarked, Arla og AP Grønt er gået sammen i et nyt toårigt projekt om at bekæmpe madspild fra producent til forbruger. Resultaterne skal komme hele branchen til gode.

Dansk Supermarked er i samarbejde med Arla og AP Grøn gået sammen i et nyt toårigt projekt, der har til formål at identificere de 10 største kilder til madspild og levere konkrete løsninger, som målbart skal mindske mængden af fødevarer, der ryger i skraldespanden. 

”Det her er noget, som alle kan få gavn af – både producenter, forbrugere og detailhandel. Vi kommer til at søsætte mindst fem konkrete initiativer, som skal mindske madspildet mærkbart over hele værdikæden”, siger Dansk Supermarkeds CSR-chef Helene Regnell.

Læs også: Roskilde Festival går til kamp mod madspild

Projektet skal indledningsvist afdække, hvor i værdikæden madspildet er størst. Det sker ved at undersøge, hvad forbrugerne smider ud, årsagen til at de smider det ud og til sidst en analyse af producent- og detailleddets rolle.

”Når vi har fundet de vigtigste kilder til madspild, vil vi gå ind og se på, hvad der skal til for at nedbringe det og udvikle konkrete løsninger på det”, forklarer Helene Regnell.

Smart emballage skal redde baby-salat fra skraldespanden
Et godt eksempel på en løsning er allerede sat i gang hos den ene af partnerne i projektet, AP Grønt, som blandt andet sælger baby leaf-salat til supermarkederne. De små sprøde salatblade når ofte at blive slatne hos forbrugeren kort efter, at posen er åbnet. Derfor arbejder AP Grønt nu på en ny emballage- og pakkemaskine, som kan emballere små salater i sampak, der passer bedre ind i forbrugerens behov.

Læs også: Ny rapport: Madspild skyldes ineffektiv supply chain

Direktør i AP Grønt Per Hardenberg er overbevist om, at madspildsprojektet kan afføde andre gode initiativer, som kan komme både forbrugere og virksomheder til gavn.

”Det er rasende relevant for os at være med i et projekt som dette, for vi ved, at forbrugerne ikke bryder sig om at købe den samme vare for blot at smide halvdelen ud hver gang. Derfor skal vi gøre, hvad vi kan for at afhjælpe det”, siger direktør Per Hardenberg fra AP Grønt.

Føtex lægger varehus til forsøgene
Hos Arla er der også håb om, at projektet kan bibringe løsninger, der kan gøre en forskel hos både forbrugeren, producenten og detailleddet.

”Madspild er et konkret indsatsområde i Arlas strategi for bæredygtig vækst. Vi har store forventninger til at få identificeret, hvilke synergier som vi på tværs af værdikæden kan udnytte for at mindske spild af mejeriprodukter”, siger CSR-chef Maja Møller for Arla i Danmark.

Læs også: Døgn-Netto giver overskudsmad til udsatte borgere

Det bliver Føtex, der lægger varehuse og logistiksystem til implementeringen af de nye tiltag, som projektet skal munde ud i.

”I Føtex har vi stort fokus på madspild. Vi ser det som en naturlig forpligtigelse at hjælpe danskerne med at smide mindre ud og købe ind i passende mængder, ligesom vi selv bestræber os på at reducere madspild i vores varehuse. Det er en fornuftig måde at drive forretning på, og vi ved, at det er noget, der ligger vores kunder meget på sinde", siger Føtex’ direktør Mette Maix.

Beregninger fra Landbrug & Fødevarer anslår, at der hvert år smides 540.000 tons mad ud i Danmark, og analyser fra Miljøstyrelsen peger på, at det er hos forbrugeren at spildet er størst.

- JDN

Mere fra Jeanette

Jeanette Dollerup Nørgaard

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere