Danske rederier mangler grøn arbejdskraft
Faglige kompetencer inden for bæredygtighed og digitalisering er en mangelvare i den maritime industri. Det konkluderer en ny rapport, der har undersøgt coronakrisens påvirkning af Det Blå Danmark.
Mangel på arbejdskraft og passende kompetencer er et voksende problem hos Det Blå Danmark, blandt andet på grund af en efterspørgsel efter profiler, der har evner inden for digitalisering og grøn omstilling.
Det viser en ny rapport HBS Economics har lavet for CO-industri, Danske Maritime og Danske rederier. Undersøgelsen har coronapandemiens påvirkning på den maritime industri under luppen, og undersøgt hvordan krisen vil have betydning for branchen de kommende år. Undersøgelsen er baseret på interviews med seks virksomheder fra forskellige grene af branchen.
Læs også: Flere store virksomheder kræver CO2-neutral søfragt inden 2040
Særligt den digitalisering vil præge branchen, der kan blive en betydelig forretningsmulighed fremover. Men hvis det skal indfris, kræver det mere arbejdskraft.
”Digitaliseringen medfører et øget behov for særligt medarbejdere med digitale og tekniske kompetencer. Behovet er bredt og spænder fra faglært arbejdskraft til højtuddannede specialister. Disse medarbejdere skal bruges til at videreudvikle virksomhedernes digitale omstilling, specielt indenfor digitale netværk og digital marketing på søen og avanceret produktion og service på land”, lyder det i rapporten.
Også den grønne omstilling kalder på mere faglært arbejde:
Læs også: Klimaspørgsmålet er blevet et konkurrenceparameter i shippingbranchen
"Medarbejdere med teknisk baggrund er helt centrale for at realisere den grønne omstilling, som virksomhederne er i gang med. Dog kræver det ikke en grundlæggende opkvalificering af arbejdsstyrken, da de faglærte i vid udstrækning allerede har de rette kompetencer – der er bare ikke nok hænder”, står der i rapporten.
Derudover oplever virksomhederne udfordringer med at fastholde medarbejdere og samtidig ansætte flere kvindelig arbejdskraft.
- HCL