Grøn omstilling påvirker unges valg af studie og karriere

For 15 % af alle studerende var ønsket om at arbejde med grøn omstilling vigtigt for deres studievalg, og omkring hver fjerde vil arbejde med grøn omstilling, når de er færdiguddannede. Det viser en ny undersøgelse fra EVA.

04.10.2023

CSR.dk

Grøn omstilling har stigende betydning i samfundet, og for en betydelig andel af de unge har det også betydning for, hvilken uddannelse de vælger.

For 15 % af alle førsteårsstuderende var ønsket om at arbejde med grøn omstilling afgørende for deres studievalg. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut – EVA, baseret på en spørgeskemaundersøgelse blandt 5.850 studerende på universiteter, professionshøjskoler og erhvervsakademier. I undersøgelsen fremgår det, at 18 % valgte en erhvervsakademiuddannelse på grund af et ønske om at arbejde med grøn omstilling, mens 16 % valgte en professionsbacheloruddannelse og 14 % en universitetsuddannelse af samme grund.

"Det er interessant, at der er en stor grupper, der vælger uddannelse direkte på baggrund af et ønske om at arbejde med grøn omstilling. Grøn omstilling er en del af grunden til, at vi får behov for, at tiltrække flere til uddannelser der er centrale for omstillingen, men også del af løsningen, fordi ønsket om at bidrage til grøn omstilling i sig selv motiverer unge til at vælge i den retning," siger Andreas Pihl Kjærsgård, seniorkonsulent på Danmarks Evalueringsinstitut - EVA.

For nogle studerende har ønsket om at arbejde med grøn omstilling ikke været afgørende for studievalget, men de har alligevel et ønske om at arbejde med grøn omstilling. Undersøgelsen viser således, at omkring hver fjerde (24 %) gerne vil arbejde med grøn omstilling efter endt uddannelse.

Tekniske uddannelser fører an
Det er særligt på de tekniske uddannelser, at ønsket om at arbejde med grøn omstilling er afgørende for de unge. På det tekniske område på erhvervsakademierne svarer 33 %, at ønsket om at arbejde med grøn omstilling var vigtigt for studievalget, mens det er 40 % på det tekniske område under professionshøjskolerne og 31 % på området Teknisk Videnskab på universiteterne. Samme mønster ses, når det handler om ønsket om at arbejde med grøn omstilling efter endt uddannelse.

"Det giver god mening, at grøn omstilling fylder mest for dem, der vælger tekniske uddannelser, fordi man her uddanner mange af de medarbejdere, der helt konkret skal arbejde i sektorer og med opgaver, der skal rykke vores samfund i retning af den grønne omstilling. Men det betyder ikke, at grøn omstilling ikke også spiller en rolle på fx humaniora og de samfundsvidenskabelige uddannelser. Vi er blot ikke vant til at se disse uddannelser i det perspektiv. Men det kan fx være en statskundskaber, der skal udforme den konkrete aftale om fredning af et naturområde," siger Andreas Pihl Kjærsgård.

Der er forskel på, hvor meget undervisning i emner relateret til grøn omstilling fylder på de forskellige uddannelser. Generelt fylder det mest på de tekniske uddannelser på tværs af uddannelsessektorerne.

Hver tredje vil have mere undervisning i grøn omstilling
Mellem hver fjerde og knap halvdelen af førsteårsstuderende svarer, at de har modtaget undervisning i grøn omstilling, men der er flere, der har ønske om mere. På professionsbacheloruddannelserne vil 30 % have mere undervisning i grøn omstilling, på erhvervsakademiuddannelserne er det hver tredje studerende (34 %) og på universiteterne 28 %.

For nogle uddannelsesområder er ønsket mere udtalt. Blandt professionsbacheloruddannelserne er der flest på det medie- og kommunikationsfaglige område (44 %), efterfulgt af det tekniske område (40 %) og det pædagogiske område (35 %), mens ønsket på universiteterne er størst på samfundsvidenskab (32%) og teknisk videnskab (31%). Blandt erhvervsakademiuddannelserne skiller det økonomisk-merkantile område sig ud – her vil 40% af de førsteårsstuderende have mere undervisning i grøn omstilling.

"De studerende har en betydelig appetit på undervisning i grøn omstilling, og selvom man ikke lærer at bygge vindmøller på økonomi-  eller på pædagoguddannelsen, betyder det ikke, at grøn omstilling ikke også kan have en plads her. Der er mange forskellige faglige perspektiver, som er relevante for grøn omstilling, og på baggrund af resultaterne er det oplagt at overveje, om det er relevant at styrke fokus på grøn omstilling på flere af uddannelserne," siger Andreas Pihl Kjærsgård, seniorkonsulent i EVA.

Undersøgelsen svarer ikke på, hvorfor der ikke er mere undervisning i grøn omsitlling, men spørger man de studerende, er det ikke fordi underviserne mangler viden. På tværs af de tre uddannelseskategorier har mere end 70 procent tiltro til at deres underviserne har nødvendige kompetencer. 

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Er din grønne kommunikation så effektfuld som du tror?

Energi Danmark A/S

Sponseret

PPA-aftaler bidrager til udviklingen af ny solcelle-park

Relateret indhold

30.10.2024CSR.dk

Fødevareaffald kan blive en guldgrube

30.10.2024CSR.dk

Oxfam: De rigeste skal betale ekstra for deres massive udledninger

01.10.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Løs forretningsproblemer med DMA og få ledelsen med ombord

30.09.2024CSR.dk

Regeringens nølen kan koste fjernvarmekunder i Viborg 700 mio. kr.

16.09.2024Position Green

Sponseret

Sådan kan I navigere i udfordringerne ved køb af ESRS-software: De vigtigste overvejelser anno 2024

12.09.2024CSR.dk

Får 35 millioner til mere bæredygtig turisme: København skal lede nyt EU-projekt

03.09.2024Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller styrker konkurrencefordel med fuldendt ISO-certificering

28.08.2024CSR.dk

Aktivister sagsøger EU for "groft utilstrækkelige" klimamål for 2030

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Oktober

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

29.10.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Dansk Standard
Kursus
Asset management – Indførelse af opdateret ISO 55001

Dette kursus giver en dybdegående indsigt i forskellene mellem de tidligere og nye ISO 55000/01 standarder, og hvordan ændringerne påvirker implementeringen.

Dato

30.10.2024

Sted

København

CABI
Webinar
Webinar | Praksis hos Kids-World – Sådan ansætter vi de unge

Mød Sanne Aldenborg, lagerchef i Kids-World, der fortæller om virksomhedens strategi og arbejde med at ansætte unge medarbejdere. Både dem på 13-14 år og dem, der har brug for lidt ekstra støtte.

Dato

31.10.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Cemasys.com
Webinar
How to master your CSRD reporting with essential tips from experts.

At this stage, the question is no longer why to begin the CSRD process, but how to get started and what key factors to consider as you move toward compliance. In relation to the launch of our CSRD-application, we are pleased to invite you to an insightful webinar. Sign up in the link below!

Dato

31.10.2024

Tid

14:00

Sted

Online

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie