Mærkningsordninger melder om vækst over hele linien
Populære mærkningsordninger som Svanen, Ø-mærket og EU-blomsten vokser i både omsætning, antallet af tildelte licenser og registrerede varer.
Vi kender efterhånden de mest udbredte: statens røde, Ø-mærke, de EUs Blomsten og det nordiske Svanen og ikke mindst Fairtrade-cirkelen.
Mærkerne, der pryder de produkter, der er bedst for dig selv og verden omkring dig, er i Danmark i vækst som aldrig før. Det skriver Erhvervsfilosofi.dk i en ny artikel, hvor mærkernes omsætning og licenstildeling fra de sidste par år, bliver undersøgt. Det afsløres også hvilket mærke, der er allemandseje og hvilket vi er knapt så begejstrede for.
Flere varer bliver godkendt til at bære mærker
EU-miljømærket Blomsten er en mærkning af nonfoodprodukter i varekategorier lige fra maling til campingpladser til madrasser.
Ifølge Erhversfilosofi.dk er Blomsten en af de mærkningsordninger, der har oplevet kraftigst stigning i antallet af varer, der er blevet godkendt til at bære det lille mærkat. I Danmark steg antallet af ”Blomstervarer” fra steget 165 procent fra 2014 til 2015. Samme tendens oplever den officielle nordiske nonfoodmiljømærkningsordning Svanen. I 2015 steg antallet af Svane-mærkede produkter til 15.000 – det foregående år var antallet 10.736, en stigning på 48 procent.
Læs også: Dit valg i dag betyder alverden i morgen
Også hos det private, nonprofit Fairtrademærke, der arbejder for at hæve lønninger til bønder og plantagearbejdere i udviklingslande, er der vækst. Fra 2013 til 2014 øgede Fairtrade licensindtægterne med 15 procent. Som kommentar på den øgede vækst udtaler Fairtrade Danmarks direktør:
”Udviklingen er i sær drevet af den CSR-bølge, der i disse år skyller ind over erhvervslivet. Men også forbrugernes større opmærksomhed og krav spiller ind”, siger direktør i Fairtrade Danmark, Jonas Giersing, til Erhvervsfilosofi.dk.
Læs hele artiklen - også om danske placeringer i internationale sammenligninger - på erhvervsfilosofi.dk
-CHM