Møbelforretning sætter socialt udsatte i arbejde

Møbelvirksomheden 3R Kontor, som sælger brugte kontormøbler, har hjulpet sociale udsatte ind på arbejdsmarkedet. Resultaterne har fået to studerende på socialrådgiveruddannelsen til at skrive afsluttende opgave om virksomhedens metoder.

40 procent af medarbejderne hos møbelvirksomheden 3R Kontor er tidligere socialt udsatte. .

31.01.2017

CSR.dk

Hos møbelforretningen 3R Kontor, der ønsker at skabe et mere bæredygtigt marked ved at sælge brugte kontormøbler, er 40 procent af medarbejderne tidligere socialt udsatte.

Læs også: Logistikvirksomhed ansætter socialt udsatte

3R Kontor har hjulpet adskillige udsatte borgere til ordinær beskæftigelse ved bl.a. at tilbyde et rummeligt og fordomsfrit arbejdsmiljø, hvor det ikke er skolekaraktererne, der spiller ind.

”Jeg er fuldstændig ligeglad med, hvor mange 12-taller mine ansatte har på deres papirer, de skal bare have lyst til at brænde igennem, så godt de kan. Der skal selvfølgelig tages nogle hensyn, og for eksempel tilpasser vi arbejdstider efter behov, men i bund og grund handler det om struktur og kultur”, siger Steffen Høgh, direktør i 3R Kontor.

Han fortæller videre, at 3R Kontor tilbyder et fordomsfrit miljø, hvor man gerne må træde ved siden af – så længe man lærer af sin fejl.

Omdrejningspunkt for eksamensopgave

De to kommende socialrådgivere, Pernille Weber Graversen og Eline Dein, som står bag den afsluttende eksamensopgave om 3R Kontor..

Den måde, 3R Kontor drives på, er så anderledes, at virksomheden er blevet omdrejningspunktet i en afsluttende eksamensopgave på socialrådgiveruddannelsen på VIA University College i Aarhus.

De to studerende Pernille Weber Graversen og Eline Dein, som står bag opgaven, har interviewet tidligere og nuværende ansatte for at finde frem til, hvad der ligger til grund for succesen med ansættelserne.

”Virksomheden er præget af ligeværd mellem ledere og medarbejdere, og der er et anerkendende miljø med positive kollegiale relationer, som skaber tryghed og baner vej for personlige succesoplevelser – det er ok at fejle”, siger Eline Dein om opgavens konklusioner.

Personlige egenskaber frem for faglige
Den gode trivsel hos 3R Kontor hænger sammen med det psykosociale arbejdsmiljø, der handler om forholdet mellem de psykologiske tilstande hos den enkelte medarbejder, sociale relationer på arbejdet og sociale strukturer i samfundet.

Læs også: Døgn-Netto giver overskudsmad til udsatte borgere

”Virksomheden er speciel, fordi medarbejdergruppen er sammensat, så alle kan lide hinanden. Personlige egenskaber vægtes helt klart højere end faglige, og der bliver lagt vægt på, hvordan hver enkelt fungerer i flokken. For eksempel inddrager ledelsen de andre medarbejdere med hensyn til, om en person skal fastansættes", fortæller Pernille Weber Graversen.

3R Kontor blev stiftet i 2015 og holder til i Aarhus. Virksomheden er FSC-certificeret og tilbyder løsninger, der er økonomisk, socialt og miljømæssigt bæredygtige.

- KLZ

Dansk Standard

Sponseret

Global standard for bæredygtighed i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranchen nu på dansk.

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

21.02.2025CSR.dk

Ny forskning afdækker arbejdsulykker på certificerede arbejdspladser

18.02.2025CABI

Sponseret

Arbejder du i en mindre eller mellemstor virksomhed? Så er ESG også aktuelt for jer

13.02.2025Dagrofa aps

Sponseret

Dagrofa Foodservice har for første gang doneret 50.000 måltider til hjemløse på et år

03.02.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny kønsbalancelov og ophævelse af ÅRL § 99 b: Hvad betyder det for kønsfordelingen i din virksomhed?

03.02.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Medarbejderinvolvering og ansvar er afgørende for bæredygtige landvindinger i Toms Gruppen

03.02.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

The Global Anti-Gender Movement: What can companies do?

24.01.2025CSR.dk

De superrige frygter konsekvenserne af ekstrem koncentration af rigdom og magt

20.01.2025Freehand Coffee Company A/S

Sponseret

Bliv klimaaktivist igennem dit kaffeforbrug.

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller genneføre et energisyn.

Dato

24.02.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: LCA for ESG/CSRD reporting and the role of AI

In today’s rapidly evolving sustainability landscape, regulations place increasing demands of data transparency and sustainability reporting. Transparency in environmental impacts and sustainability strategies is no longer optional—it's essential.

Dato

25.02.2025

Tid

15:00

Sted

Online

CABI
Webinar
Kort og godt om de nye sygedagpengeregler

Pr. 1. januar 2025 er sygedagpengereglerne blevet opdateret. Det ændrer, hvordan og hvor ofte kommunen skal lave opfølgning, når dine medarbejdere er sygemeldte. På dette webinar får du en gennemgang af de nye regler, og hvilken betydning det får for dig som arbejdsgiver.

Dato

26.02.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

26.02.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart