Møbelforretning sætter socialt udsatte i arbejde

Møbelvirksomheden 3R Kontor, som sælger brugte kontormøbler, har hjulpet sociale udsatte ind på arbejdsmarkedet. Resultaterne har fået to studerende på socialrådgiveruddannelsen til at skrive afsluttende opgave om virksomhedens metoder.

40 procent af medarbejderne hos møbelvirksomheden 3R Kontor er tidligere socialt udsatte. .

31.01.2017

CSR.dk

Hos møbelforretningen 3R Kontor, der ønsker at skabe et mere bæredygtigt marked ved at sælge brugte kontormøbler, er 40 procent af medarbejderne tidligere socialt udsatte.

Læs også: Logistikvirksomhed ansætter socialt udsatte

3R Kontor har hjulpet adskillige udsatte borgere til ordinær beskæftigelse ved bl.a. at tilbyde et rummeligt og fordomsfrit arbejdsmiljø, hvor det ikke er skolekaraktererne, der spiller ind.

”Jeg er fuldstændig ligeglad med, hvor mange 12-taller mine ansatte har på deres papirer, de skal bare have lyst til at brænde igennem, så godt de kan. Der skal selvfølgelig tages nogle hensyn, og for eksempel tilpasser vi arbejdstider efter behov, men i bund og grund handler det om struktur og kultur”, siger Steffen Høgh, direktør i 3R Kontor.

Han fortæller videre, at 3R Kontor tilbyder et fordomsfrit miljø, hvor man gerne må træde ved siden af – så længe man lærer af sin fejl.

Omdrejningspunkt for eksamensopgave

De to kommende socialrådgivere, Pernille Weber Graversen og Eline Dein, som står bag den afsluttende eksamensopgave om 3R Kontor..

Den måde, 3R Kontor drives på, er så anderledes, at virksomheden er blevet omdrejningspunktet i en afsluttende eksamensopgave på socialrådgiveruddannelsen på VIA University College i Aarhus.

De to studerende Pernille Weber Graversen og Eline Dein, som står bag opgaven, har interviewet tidligere og nuværende ansatte for at finde frem til, hvad der ligger til grund for succesen med ansættelserne.

”Virksomheden er præget af ligeværd mellem ledere og medarbejdere, og der er et anerkendende miljø med positive kollegiale relationer, som skaber tryghed og baner vej for personlige succesoplevelser – det er ok at fejle”, siger Eline Dein om opgavens konklusioner.

Personlige egenskaber frem for faglige
Den gode trivsel hos 3R Kontor hænger sammen med det psykosociale arbejdsmiljø, der handler om forholdet mellem de psykologiske tilstande hos den enkelte medarbejder, sociale relationer på arbejdet og sociale strukturer i samfundet.

Læs også: Døgn-Netto giver overskudsmad til udsatte borgere

”Virksomheden er speciel, fordi medarbejdergruppen er sammensat, så alle kan lide hinanden. Personlige egenskaber vægtes helt klart højere end faglige, og der bliver lagt vægt på, hvordan hver enkelt fungerer i flokken. For eksempel inddrager ledelsen de andre medarbejdere med hensyn til, om en person skal fastansættes", fortæller Pernille Weber Graversen.

3R Kontor blev stiftet i 2015 og holder til i Aarhus. Virksomheden er FSC-certificeret og tilbyder løsninger, der er økonomisk, socialt og miljømæssigt bæredygtige.

- KLZ

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Sponseret

Ubehandlet jord, harpet muldjord, FFL-jord eller Allétræsmuld?

SUSTAINX ApS

Sponseret

Gap-analysen: Et vigtigt skridt mod CSRD-rapporteringen

Relateret indhold

21.11.2024CSR.dk

Nyt projekt vil kortlægge plastforurening

21.11.2024CSR.dk

Slagsmålet mellem Ben & Jerry’s og deres ejere Unilever blusser op på ny

13.11.2024CSR.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

07.11.2024CSR.dk

Ligestilling af værnepligtige kræver kulturændring

01.11.2024Meyers A/S

Sponseret

Meyers støtter Mødrehjælpens Julehjælp fra Valby til Viborg

31.10.2024BSR

Sponseret

Adequate Wages vs. Living Wages: Implementation Guidance for Companies

31.10.2024Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller er nomineret til Arbejdsmiljøprisen i Ergonomi

28.10.2024Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Konference skal skabe et fælles sprog for trivsel og tryghed på arbejdspladsen

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

06.11.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

12.11.2024

Tid

09:00

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V