Sainsbury’s dropper massetilbud

Som den første supermarkedskæde i Storbritannien har Sainsbury’s sat sig for at udfase mængdetilbud. Det sker for at imødekomme den stigende opmærksomhed på madspild blandt kunderne.

Den britiske supermarkedskæde Sainsbury's er ved at udfase sin mængdetilbud. Foto: Sainsbury's.

14.03.2016

CSR.dk

”Tag tre – betal for to!” Sådan lyder et klassisk supermarkedstilbud i butikker verden over. Problemet er bare, at det ofte får folk til at købe mere, end de måske egentlig har brug for. Og hvis tilbuddet er på madvarer med en forholdsvis kort holdbarhed, så fører det tit til madspild.

Læs også: Danmark følger ikke Frankrigs initiativ til bekæmpelse af madspil

Det er en problematik, der i stigende grad vinder indpas blandt forbrugere mange steder i specielt den vestlige verden i disse år, hvor flere kampagner, tiltag og initiativer søger at tackle udfordringen. Herhjemme førte det konkret til åbningen af overskudsmadmarkedet WeFood på Amager i København for et par uger siden, mens REMA 1000 Danmark har afskaffet mængderabatter i kædens danske butikker, inspireret af foreningen Stop Spild af Mad. 

Også i England er anti-madspildsbevægelsen på vej frem, og det har nu fået supermarkedskæden Sainsbury’s til som den første i Storbritannien at sætte gang i en udfasning af de ellers populære mængdetilbud. Frem mod august i år vil kæden, der driver over 1.200 butikker på de britiske øer, således skrotte 99 procent af sine massetilbud på fødevarer (man afventer kundernes feedback omkring vitaminer og kosttilskud med lang holdbarhed), skriver edie.net.

Spilder dobbelt så meget mad som de tror
”Påpasselig husholdning, en voksende bevidsthed om omkostningerne ved madspild og en mere sundhedsfokuseret livsstil har drevet trenden væk fra mængdekøb og i retning af flere enkeltvarer. Vi har lyttet til vores kunder, og de har fortalt os, at massetilbud ikke er i tråd med deres indkøbsbehov i dag; at de ofte er forvirrende og skaber logistiske udfordringer derhjemme i form af opbevaring af affald”, siger marketing director i Sainsbury's, Sarah Warby, til edie.net.

En nylig undersøgelse fra YouGov bestilt af Sainsbury’s viser, at briterne smider dobbelt så meget mad ud, som de selv tror. En gennemsnitsfamilie på fire mener således selv, at de smider mad ud for omkring £30 om måneden, selvom det reelle tal er £58 (omkring 600 kr.). I alt har organisationen Wrap beregnet, at en britisk husholdning med børn bruger £700 om året på mad, de smider ud.

Læs også: Det emballagefri supermarked kommer til Danmark

-AK

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

25.11.2024CSR.dk

Stærk compliance er grundlaget for at ”go beyond”

21.11.2024CSR.dk

Slagsmålet mellem Ben & Jerry’s og deres ejere Unilever blusser op på ny

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (1/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

04.03.2025

Tid

08:15

Sted

Online

PwC Danmark
Webinar
Sustainability Reporting for First-Timers

Practical Examples and First Glance on the Omnibus Proposal

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til ISO 20121

På kurset Introduktion til bæredygtighed i oplevelses-, møde- og event branchen får du en grundlæggende forståelse for ISO 20121. Vi gennemgår udvalgte kapitler i standarden og drøfter betydningen af de enkelte krav. For at øge forståelsen indeholder kurset eksempler på, hvordan du sætter kravene til praksis.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Etisk Handel Danmark
Kursus
Masterclass:

Masterclass: ESG og globale værdikæder – bliv klar til fremtidens krav (2025)

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Online