Tuborg opfordrede til ansvarlighed på Roskilde Festival

Også i år indtog Tuborgs ’Drik med Respekt’-kampagne Roskilde Festival. Denne gang samarbejdede bryggerigiganten med DropBucket - engangsskraldespande i genbrugspap - om at få forbrugerne til at drikke med respekt – og samtidig rydde op og affaldssortere.

09.08.2016

Katrine L. Zachariassen, CSR.dk

Var man blandt de i alt 130.000 gæster, der besøgte Roskilde Festival 2016, kunne man næsten ikke undgå at støde på hverken Tuborgs til lejligheden orangefarvede logo eller Drik med Respekt-kampagnen.

Ansvarlighedskampagnen blev lanceret i 2013 og har de seneste to år inkluderet forbrugerdreven kommunikation. I år var Tuborg gået sammen med DropBucket – de bæredygtige papskraldespande – om at sætte yderligere fokus på ansvarlighed under festivalen.

Læs også: Gæster på Roskilde Festival tester ny pantstation

”Drik med Respekt er Tuborgs opfordring til en ansvarlig alkoholkultur, og kampagnen er blevet en integreret del af Tuborgs DNA og designprofil. Det, at man skal drikke med respekt, kan hurtigt gå hen og blive set som en løftet pegefinger fra vores side, men for at undgå dette prøver vi at være i øjenhøjde med forbrugerne ved at lave forbrugerdrevne kampagner”, fortæller Christine Danielsen, som er Brand Manager hos Tuborg, da CSR.dk mødte hende til en ansvarlighedssnak på festivalen.

Skriv og vind
Tuborg opfordrer således forbrugerne til at drikke med respekt. Og her kommer DropBucket ind i billedet:

”Kampagnen går i al sin enkelthed ud på, at vi spørger forbrugerne, hvad de gerne vil drikke med respekt for. Svaret kan de skrive på de udleverede DropBuckets, som står rundt omkring på campingområdet”, forklarer Christine Danielsen, som i 2013 var med til at starte Drik med Respekt-kampagnen.

Tuborg havde i samarbejde med DropBucket udleveret i alt 4.000 papskraldespande på det store campingområde. Når man som forbruger havde nedskrevet sin grund til at drikke med respekt på skraldespanden – som for eksempel: ”Jeg drikker med respekt for, at min lejr gider have mig med næste år” – var det muligt at lægge et billede af budskabet på enten Facebook eller Instagram.

Hver dag under opvarmnings- og musikdagene kårede Tuborg således en vinder ud fra de respekt-budskaber, der blev udtrykt på skraldespandene. Præmien var en make-over til vinderens lejr, hvilket bestod af oprydning foretaget af DropBucket-frivillige samt en pakke med festivalgear - herunder stole, parasoller og udklædning.

En øl mindre og en ven mere
Følger man som forbruger Tuborgs opfordring om at drikke med respekt, kan det imidlertid have den betydning, at der bliver drukket færre øl.

”Vi vil hellere sælge en øl mindre og have en ven mere. Hvis vi giver forbrugerne en bedre oplevelse, ved at de vælger en øl fra, tror vi på, at de hurtigere vender tilbage til vores produkter, da de ikke har lige så mange tømmermænd dagen efter. På den måde har de drukket med respekt og er klar til flere øl den næstkommende dag”, forklarer Christine Danielsen.

Læs også: Hummel: Vores karmaaktiviteter er god branding

Tuborg vælger med kampagnen at bede forbrugerne have en holdning til ansvarlighed. At skabe forbrugerdreven kommunikation på denne måde højner Tuborgs oprigtighed og sætter streg under det ansvar, bryggeriet selv har, lyder det:

”Vi er markedsledere, så vi har et ansvar, vi skal tage på vores kappe. Derfor vil vi gerne opfordre vores forbrugere til at have det sjovt med vores produkter og ikke misbruge dem”.

På festivalens sjettedag havde Tuborg fået tilsendt over 300 billeder af DropBuckets med budskaber. Derudover viser tal fra bryggeriet, at over 30 procent af alle forbrugere kender til Drik med Respekt-kampagnen.

Samarbejdet med DropBucket
”For at understøtte konkurrencen og ansvarlighedsbudskabet har vi under festivalen 30 DropBucket- og Drik med Respekt-ambassadører ude blandt festivalgæsterne. De deler løbende de 4.000 spande ud, tømmer dem og taler om affaldssortering”, forklarer Christine Danielsen.

At valget netop er faldet på et samarbejde med DropBucket, der startede som et uddannelsesprojekt for to DTU-studerende, skyldes, at virksomheden med de bæredygtige skraldespande også er fortalere for ansvarlighed.

”Vi blev enige om, at vi sammen ville kunne nå bredere ud til folk, og vi kan se, at festivalgæsterne i høj grad bruger skraldespandene”, lyder det.

De to samarbejdspartnere havde desuden lavet adskillige klistermærker, så Roskilde-gængerne kunne sortere i henholdsvis affald og dåser under festivalen. På den måde gjorde Tuborg og DropBucket en indsats for at få folk til at sende emballagen videre i genbrugssystemet.

Læs også: Virksomheder: Roskilde Festival er et vigtigt bæredygtighedslaboratorium 

”Vi har et godt genbrugssystem i Danmark, men det er der mange, der glemmer eller ikke kan overskue, når de er på festival. De smider bare panten ud. Vi vil gerne opfordre folk til at aflevere dåserne”, udtaler Christine Danielsen.

”Vi skal ud på internationale markeder”
Ud over at få forbrugerne til at drikke med respekt lige nu og her er formålet med kampagnen også at sætte tanker i gang hos folk. Og ifølge Tuborgs Brand Manager er det det håndgribelige i kampagnen, der taler til folk.

Ansvarlighedskampagnen har været eller vil blive igangsat på andre, danske festivaler, som skydes i gang i løbet af sommeren. Roskilde Festival er dog den eneste festival, som kunne nyde godt af samarbejdet med DropBucket. Planen er dog, at kampagnen og samarbejdet med DropBucket også skal gå internationalt.

”Vi har allerede fået en del opmærksomhed fra andre markeder, og vi overvejer muligheden for at introducere DropBucket og Drik med Respekt til udenlandske festivaler. Vi skal hjælpe DropBucket med at komme videre ud i verden”, udtaler Christine Danielsen afsluttende om fremtidsaspekterne.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

25.11.2024CSR.dk

Stærk compliance er grundlaget for at ”go beyond”

21.11.2024CSR.dk

Slagsmålet mellem Ben & Jerry’s og deres ejere Unilever blusser op på ny

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-bæredygtighedsrapportering

På kurset i CSRD-bæredygtighedsrapportering bliver du klogere på, hvorfor en robust forståelse af ESG (Enviromental, Social & Governance) og bæredygtighedsrapportering ikke blot er etisk og lovgivningsmæssigt nødvendigt for mange virksomheder, men også et strategisk aktiv for at fremtidssikre din virksomhed.

Dato

05.03.2025

Tid

08:30

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

05.03.2025

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Beierholm
Webinar
Omnibus

I dette webinar, gennemgår vi de nye regler og diskuterer, hvordan din virksomhed bedst kan tilpasse sig, EU’s Omnibuspakken, der formegentligt har ændrer spillereglerne for bæredygtighedsrapportering – men hvad betyder det for din virksomhed? Færre rapporteringskrav, lempelser i taksonomien og en udskydelse af due diligence-forpligtelser kan give mere fleksibilitet – men også et større ansvar for svar styrke ESG-agendaen selv.

Dato

10.03.2025

Tid

08:15

Sted

Online

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
Nu med start garanti !! ESG-rapportering for praktikere - del 1 og del 2

Et helt nyt samarbejde og kursus ser dagens lys, når BDO og Erhvervsakademi Aarhus går sammen om at hjælpe virksomheder med det praktiske i ESG-arbejdet. Kurset ESG-rapportering for praktikere - del 1 og del 2 er kompetencegivende på akademiniveau og er på 7 kursusdage. Hvis man er i målgruppen kan der søges kr. 10.000 i tilskud i omstillingsfonden til dækning af deltagergebyret.

Dato

10.03.2025

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J