Tuborg opfordrede til ansvarlighed på Roskilde Festival

Også i år indtog Tuborgs ’Drik med Respekt’-kampagne Roskilde Festival. Denne gang samarbejdede bryggerigiganten med DropBucket - engangsskraldespande i genbrugspap - om at få forbrugerne til at drikke med respekt – og samtidig rydde op og affaldssortere.

09.08.2016

Katrine L. Zachariassen, CSR.dk

Var man blandt de i alt 130.000 gæster, der besøgte Roskilde Festival 2016, kunne man næsten ikke undgå at støde på hverken Tuborgs til lejligheden orangefarvede logo eller Drik med Respekt-kampagnen.

Ansvarlighedskampagnen blev lanceret i 2013 og har de seneste to år inkluderet forbrugerdreven kommunikation. I år var Tuborg gået sammen med DropBucket – de bæredygtige papskraldespande – om at sætte yderligere fokus på ansvarlighed under festivalen.

Læs også: Gæster på Roskilde Festival tester ny pantstation

”Drik med Respekt er Tuborgs opfordring til en ansvarlig alkoholkultur, og kampagnen er blevet en integreret del af Tuborgs DNA og designprofil. Det, at man skal drikke med respekt, kan hurtigt gå hen og blive set som en løftet pegefinger fra vores side, men for at undgå dette prøver vi at være i øjenhøjde med forbrugerne ved at lave forbrugerdrevne kampagner”, fortæller Christine Danielsen, som er Brand Manager hos Tuborg, da CSR.dk mødte hende til en ansvarlighedssnak på festivalen.

Skriv og vind
Tuborg opfordrer således forbrugerne til at drikke med respekt. Og her kommer DropBucket ind i billedet:

”Kampagnen går i al sin enkelthed ud på, at vi spørger forbrugerne, hvad de gerne vil drikke med respekt for. Svaret kan de skrive på de udleverede DropBuckets, som står rundt omkring på campingområdet”, forklarer Christine Danielsen, som i 2013 var med til at starte Drik med Respekt-kampagnen.

Tuborg havde i samarbejde med DropBucket udleveret i alt 4.000 papskraldespande på det store campingområde. Når man som forbruger havde nedskrevet sin grund til at drikke med respekt på skraldespanden – som for eksempel: ”Jeg drikker med respekt for, at min lejr gider have mig med næste år” – var det muligt at lægge et billede af budskabet på enten Facebook eller Instagram.

Hver dag under opvarmnings- og musikdagene kårede Tuborg således en vinder ud fra de respekt-budskaber, der blev udtrykt på skraldespandene. Præmien var en make-over til vinderens lejr, hvilket bestod af oprydning foretaget af DropBucket-frivillige samt en pakke med festivalgear - herunder stole, parasoller og udklædning.

En øl mindre og en ven mere
Følger man som forbruger Tuborgs opfordring om at drikke med respekt, kan det imidlertid have den betydning, at der bliver drukket færre øl.

”Vi vil hellere sælge en øl mindre og have en ven mere. Hvis vi giver forbrugerne en bedre oplevelse, ved at de vælger en øl fra, tror vi på, at de hurtigere vender tilbage til vores produkter, da de ikke har lige så mange tømmermænd dagen efter. På den måde har de drukket med respekt og er klar til flere øl den næstkommende dag”, forklarer Christine Danielsen.

Læs også: Hummel: Vores karmaaktiviteter er god branding

Tuborg vælger med kampagnen at bede forbrugerne have en holdning til ansvarlighed. At skabe forbrugerdreven kommunikation på denne måde højner Tuborgs oprigtighed og sætter streg under det ansvar, bryggeriet selv har, lyder det:

”Vi er markedsledere, så vi har et ansvar, vi skal tage på vores kappe. Derfor vil vi gerne opfordre vores forbrugere til at have det sjovt med vores produkter og ikke misbruge dem”.

På festivalens sjettedag havde Tuborg fået tilsendt over 300 billeder af DropBuckets med budskaber. Derudover viser tal fra bryggeriet, at over 30 procent af alle forbrugere kender til Drik med Respekt-kampagnen.

Samarbejdet med DropBucket
”For at understøtte konkurrencen og ansvarlighedsbudskabet har vi under festivalen 30 DropBucket- og Drik med Respekt-ambassadører ude blandt festivalgæsterne. De deler løbende de 4.000 spande ud, tømmer dem og taler om affaldssortering”, forklarer Christine Danielsen.

At valget netop er faldet på et samarbejde med DropBucket, der startede som et uddannelsesprojekt for to DTU-studerende, skyldes, at virksomheden med de bæredygtige skraldespande også er fortalere for ansvarlighed.

”Vi blev enige om, at vi sammen ville kunne nå bredere ud til folk, og vi kan se, at festivalgæsterne i høj grad bruger skraldespandene”, lyder det.

De to samarbejdspartnere havde desuden lavet adskillige klistermærker, så Roskilde-gængerne kunne sortere i henholdsvis affald og dåser under festivalen. På den måde gjorde Tuborg og DropBucket en indsats for at få folk til at sende emballagen videre i genbrugssystemet.

Læs også: Virksomheder: Roskilde Festival er et vigtigt bæredygtighedslaboratorium 

”Vi har et godt genbrugssystem i Danmark, men det er der mange, der glemmer eller ikke kan overskue, når de er på festival. De smider bare panten ud. Vi vil gerne opfordre folk til at aflevere dåserne”, udtaler Christine Danielsen.

”Vi skal ud på internationale markeder”
Ud over at få forbrugerne til at drikke med respekt lige nu og her er formålet med kampagnen også at sætte tanker i gang hos folk. Og ifølge Tuborgs Brand Manager er det det håndgribelige i kampagnen, der taler til folk.

Ansvarlighedskampagnen har været eller vil blive igangsat på andre, danske festivaler, som skydes i gang i løbet af sommeren. Roskilde Festival er dog den eneste festival, som kunne nyde godt af samarbejdet med DropBucket. Planen er dog, at kampagnen og samarbejdet med DropBucket også skal gå internationalt.

”Vi har allerede fået en del opmærksomhed fra andre markeder, og vi overvejer muligheden for at introducere DropBucket og Drik med Respekt til udenlandske festivaler. Vi skal hjælpe DropBucket med at komme videre ud i verden”, udtaler Christine Danielsen afsluttende om fremtidsaspekterne.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

25.11.2024CSR.dk

Stærk compliance er grundlaget for at ”go beyond”

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtighed og adfærdsdesign

Med kurset opnår du relevante analyseværktøjer og forbrugerindsigter til at arbejde med adfærdsdesign, hvor fokus er at flytte virksomhedens interessenter i en mere bæredygtig retning. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

23.04.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

UN Global Compact Network Denmark
Generalforsamling
Generalforsamling 2025

Det er os en stor fornøjelse at invitere alle repræsentanter fra vores medlemsvirksomheder og -organisationer til vores årlige generalforsamling. I år foregår generalforsamlingen online. Udover at få et overblik over vores aktiviteter, fremgang og økonomi, vil du også kunne deltage i det vigtige valg til bestyrelsen. I år er der seks bestyrelsesposter på valg.

Dato

23.04.2025

Tid

14:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: The EU AI Act: What you need to know - and do

Get an in-depth understanding of the EU AI Act with legal expert Niels Christian Ellegaard. He will provide a comprehensive overview of the regulation, highlight important deadlines, and explain how to approach and manage the EU AI-Act at this stage.

Dato

24.04.2025

Sted

Online

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

24.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, at du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

MäRK
Gå-hjem-møde
B Corps Evolution of Standards: Få et overblik over, hvad det betyder for dig

B Lab offentliggør i april sine nye, opdaterede standarder for, hvad virksomheder skal opfylde, hvis de vil være B Corp. Men hvad betyder det for dig og din virksomhed?

Dato

24.04.2025

Tid

14:00

Sted

Strandboulevarden 66, st, 2100 København Ø