09.11.2017 | Klima, miljø og energi
Bilgiganter navngiver ladenetværk med sænkede ambitioner
Tilbage i januar annoncerede en stribe af verdens største bilfabrikanter, at man ville opbygge et netværk af hurtigladere til elbiler i Europa. Nu får netværket et navn – og færre ladere.
Norge er blandt verdens førende lande på elbilscenen og får også glæde af Ionity-netværket som det første land sammen med Østrig og Tyskland.
Fælles adgang til tusindvis af højhastighedsladestationer langs de største europæiske trafikkanaler i 2020. Sådan lød ambitionerne, da BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Group, der også omfatter Audi og Porsche, i de første dage af 2017 annoncerede deres planer om at skabe ”det mest kraftfulde netværk af ladestationer i Europa”.
Læs også: Elbilens fremtid fortsat usikker i Danmark
Siden har der været forholdsvis stille omkring projektet, indtil sidste uge, hvor de samme parter fortalte om et joint venture, der nu har fået navnet Ionity og skal være et ”paneuropæisk højspændingsladenetværk, der muliggør e-mobilitet for langdistancerejser”, som det hedder.
Ionitys ledelse består indtil videre af de to Managing Directors COO Dr. Marcus Groll (tv) og CEO Dr. Michael Hajesch. Allerede i starten af 2018 skal de have et hold på 50 mand under sig. Foto: Ionity
Grundelementerne er de samme som i januarudmeldingen: en ladekapacitet pr. stander på op til 350 kW, der skal sikre sænket ladetid sammenlignet med de fleste nuværende systemer; ladere baseret på Combined Charging System (CCS)-standarden, der vil gøre hver enkelt lader brand-agnostisk, dvs. brugbar for alle typer elbiler; og en kvik start på udrulningen af de første ladere.
Den afgørende forskel ligger i antallet af ladere, det ’nye’ samarbejde vil skabe. Snakken om tusindvis er således væk, og i stedet er målsætningen nu ca. 400 ladestationer i 2020. I første omgang skal der åbnes 20 stationer inden udgangen af 2017, placeret langs store veje i Norge, Østrig og Tyskland. Mod slutningen af 2018 skal man have over 100 stationer.
Læs også: Hydrogen i den tunge trafik
Mere præcist skal laderne opstilles i intervaller på 120 km, med placeringer udvalgt gennem partnerskaber med tankstationoperatørerne Tank & Rast, Circle K og OMV. Hvorvidt Ionity, der har hovedkvarter i München, vil udbrede netværket til andre lande end de tre nævnte, og i så fald hvilke, melder historien indtil videre ikke noget om.
-AK
Klima, miljø og energi

Aktører mangler rammer for investering i biodiversitet
15 erhvervsorganisationer efterspørger regler og definitioner for, hvordan man kan investere hensigtsmæssigt i projekter med fyldestgørende krav for biodiversitet.
Klima, miljø og energi

Plastic Change og 175 lande står foran opgør med plastikforurening
Der venter svære forhandlinger i FN de kommende dage, men danske Plastic Change – der selv deltager – forventer, at mødet ender ud i det første udkast til en ambitiøs global aftale mod plastikforurening.
Klima, miljø og energi

Rapport: Massiv eksport af brint kræver politiske handling nu
Grøn brint kan blive Danmarks næste vindeventyr – CIP Fondens nye rapport viser hvordan.
Strategi & ledelse

Sponsorat fører til nyt fokus i Rockwool
Som regel gør sponsorater en forskel for modtageren og føles godt for afsenderen. Men nogle gange skaber de også forandring hos den der giver.
Klima, miljø og energi

IEA: Investering i solenergi overstiger nu olie
Ifølge det Internationale Energiagentur (IEA) forventer man for første gang nogensinde, at de globale investeringer i solenergi vil overgå olie.
Klima, miljø og energi

NorthSide-publikum skal teste fremtidens digitale retursystem
I år tester NorthSide en digital løsning, der kan være med til at reducere fremtidens affaldsmængder og CO2-udledning. De titusindvis af kaffekopper, der er i brug på festivalen, bliver ikke kun vasket og genbrugt, men også sporet digitalt, så miljø- og CO2-gevinster kan optimeres og dokumenteres.