06.02.2020  |  Strategi & ledelse

Lego sender flere milliarder efter fossifri klodser

Lego er indstillet på, at der skal mere til end den milliard kroner, virksomheden allerede har afsat til udviklingen af legoklodser i bæredygtigt materiale. Endemålet er en total omstilling inden 2030.

Inden 2030 skal alle Legos legetøjsklodser være produceret af andet materiale end fossilt plastik og i stedet af nedbrydeligt materiale som sukkerrør, træ eller andet bæredygtigt plastik.

Læs også: LEGO vil bæredygtigheds-certificere sine bygninger

I 2015 afsatte Lego således én milliard kroner til formålet, og nu er det omkring to procent af den totale produktion af legoklodser, som er fremstillet af andet materiale end traditionelt plastik.

På nuværende tidspunkt har Lego blandt andet haft succes med at producere buske og blade til legotræer ud af sukkerrør.

Niels B. Christensen, der er administrerende direktør hos Lego, anerkender, at omstillingsprocessen er svær, men at der kan fremskaffes flere penge, hvis det er nødvendigt for at nå målsætningen.

”Det er ikke nogen let opgave, og vi er kun nået et stykke i dag”, siger han til Børsen og fortsætter:

”Familien Lego vil gerne investere flere milliarder i det her over de næste ti år. Det er et stort investeringsområde”.

Årligt produceres der for cirka 100 milliarder kroner legoklodser. 

Udover plastikklodserne, skal emballage som engangsplastik og selve legoæskerne være produceret af hensyn til klimaet.

Læs også: Lego, Rema 1000 og MobilePay på toppen af image-ranking

Legos kasser er i dag bæredygtighedscertificeret, og 75 procent af pappet er genbrugt. De resterende 25 procent er fra træ fra specifikke skovområder, hvor der genplantes efter fældning.

- HCL

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere