Modevirksomheder vil gøre fremtiden cirkulær
64 af verdens førende modevirksomheder har netop offentliggjort deres individuelle målsætninger når det kommer til arbejdet med cirkulær økonomi i industrien frem mod 2020.
Ved den seneste udgave af Copenhagen Fashion Summit i maj 2017, blev ledere fra de mange forsamlede modeselskaber opfordret til at skrive under på en erklæring om at hjælpe industrien med omstillingen til et cirkulært system.
Erklæringen 2020 Circular Fashion System Commitment opnåede tilslutning fra 64 virksomheder, der sammenlagt står bag 142 forskellige brands. I går offentliggjorde virksomhederne så deres i alt 143 individuelle målsætninger på området.
Blandt de underskrivende selskaber er store aktører som adidas, H&M, Hugo Boss og Inditex (selskabet bag Zara-butikkerne), og danske navne som Bestseller, Mads Nørgaard, Ganni og Soulland. Med deres tilslutning har de ”ikke alene erklæret deres støtte til et mere cirkulært modesystem, men også forpligtet sig til at fastlægge en cirkulær strategi for deres virksomhed frem mod 2020”, som Global Fashion Agenda skriver i en pressemeddelelse.
”Siden de 64 virksomheder underskrev erklæringen, har jeg været meget nysgerrig omkring virksomhedernes målsætninger. Vi har nu gennemgået alle 143 målsætninger, og selvom både fokusområder og engagement varierer fra virksomhed til virksomhed, har de alle det til fælles, at de tager de nødvendige skridt for at sikre overgangen til en mere cirkulær modeindustri. Det synes jeg er meget opmuntrende,” siger adm. direktør for Global Fashion Agenda, Eva Kruse.
Fokus på cirkulært design
Virksomhederne har sat sig mål inden for et eller flere af fire områder:
- Design for cirkularitet
- Øget indsamling af tøj
- Øget volumen og salg af genbrugstøj
- Øget mængde af tøj produceret af genbrugsfibre
Med 55 forskellige mål har design for cirkularitet fået mest opmærksomhed, hvilket vidner om, at mange virksomheder enten vil uddanne designere i cirkulære designstrategier eller implementere cirkulære designprincipper, såsom øget holdbarhed, reparation og genanvendelighed.
Svenske H&M er en af de virksomheder, der har indstillet sigtekornet på dedikeret uddannelse.
“Vi underskrev Global Fashion Agendas 2020 Circular Fashion System Commitment, fordi det falder godt i tråd med vores ambitiøse vision om at blive 100 procent cirkulære og genanvendende. Vores 2020-forpligtelse handler bl.a. om at udvikle og udbrede uddannelse i bæredygtige materialer og bæredygtig anvendelse til alle relevante kollegaer, og fortsat at arbejde med at inkorporere cirkularitet i designprocessen af alle vores produkter. Et af målene for H&M-gruppen er udelukkende at anvende genanvendte eller andre bæredygtigt sourcede materialer inden 2030, og at blive klimapositive i hele vores værdikæde senest i 2040”, siger Head of Sustainability for H&M Group, Anna Gedda.
Læs også: H&M's medarbejdere er omstillingens frontlinje
Den første udgave af en årlig statusrapport, der skal tage pulsen på virksomhedernes fremskridt og indsats i forhold til deres cirkulære målsætninger, vil blive udgivet i maj 2018.
-AK