”Vi vinder også kommercielt ved at gå forrest”
Byggematerialeproducenten Alfix har systematiseret sit arbejde med ansvarlighed, og selvom man ifølge direktør Anders Bertelsen Toft ofte ikke er de billigste, så giver strategien mening både finansielt, værdimæssigt og menneskeligt. Og forretningen vokser.
Siden 1963 har østjyske Alfix fremstillet materialer til byggebranchen i form af bl.a. spartelmasse, fliseklæber og facadepuds. Det er fysisk tunge produkter, og derfor har arbejdsmiljø været centralt for virksomheden siden begyndelsen, fortæller CCO og direktør, Anders Bertelsen Toft.
Omkring årtusindskiftet begyndte man så at systematisere sit arbejde omkring bæredygtighed og miljø, bl.a. ved at få certificeret sin miljøstrategi af Green Network, for på den måde at løfte sit ansvar i forhold til både produktion og drift.
De sidste otte år har det familieejede selskab – Anders Bertelsen Toft er tredje generation Toft i direktionen – hævet indsatsen yderligere og samlet sine forskellige initiativer under en samlet CSR-strategi med tre søjler; bæredygtighed, uddannelse og velgørenhed.
”Generelt vil vi gerne slå en ansvarlighedsparaply ud, som dækker over vores overordnede holdninger i forhold til de mennesker og de omgivelser, der kommer i berøring med vores produkter og aktiviteter. Vores løsninger skal selvfølgelig være af høj kvalitet, men arbejdsmiljøet for brugerne er også stadig meget vigtigt – specielt for håndværkerne – og så er der kommet en lang række andre emner til over årene”, forklarer han.
På produktfronten arbejder Alfix derfor med at gøre sine forskellige materialer lettere, så brugerne ikke skal bære så meget. Derudover har man gennemført syv miljøredegørelser med et gennemgående mål om at mindske sit aftryk på omverdenen.
Det sker eksempelvis via et øget fokus på lokale råvarer som eksempelvis sand og cement, hvor man nu henter langt mere fra nærområdet, et sænket energiforbrug, anvendelse af vedvarende energi, en CO2-neutral hjemmeside, FSC-certificerede papirsække, genbrugsplast til anden emballage, mindre spild og væsentligt mere genbrug i produktionen generelt.
”Det er tydeligt, at der er flere og flere i branchen, der får en holdning til emissioner og andre aspekter af bæredygtighed – heldigvis. Så selvom vi ikke er de billigste på markedet – certificeret papir er en kvalitet, der koster lidt ekstra – så kan vi mærke, at vi også vinder kommercielt på at gå forrest. Og vi vokser både herhjemme og eksportmarkederne”, siger Anders Bertelsen Toft.
Aldrig i mål
Udover de forretningsmæssige gevinster har Alfix også profiteret på anden vis på sin miljøindsats. Virksomheden har således vundet Byggeriets Miljøpris i 2012 i Danmark, ligesom strategien har været med til at hente opgaver hjem i Sverige, og så giver den ansvarlige tilgang ifølge Anders Bertelsen Toft også noget stolthed og sammenhold på de indre linjer.
Alfix har desuden en lang tradition for at donere til velgørenhed, men direktøren understreger flere gange, at ”vores CSR-strategi ikke blot er filantropi; det skal også hænge sammen økonomisk, og vi siger ofte pænt nej tak til velgørende projekter og henvendelser for at kunne koncentrere vores kræfter og være stærke få steder”, som han siger.
Netop relationerne til kunderne konkurrencen i byggebranchen er noget, man er meget opmærksomme på i hovedkvarteret i Kolding. Flere af industriens andre aktører flytter sig også, på forskellig vis, så man skal ikke hvile på laurbærrene.
Læs også: Gennembrud på vej: Byggeaffald skal genanvendes i nybyggerier
”Vi oplever generelt, at der er flere i branchen, der vil noget mere med deres forretning end blot at tjene penge, hvilket bestemt er positivt, men omvendt ser vi desværre også, at der stadig er nogle, der vælger de lette løsninger. Derfor skal vi aldrig være tilfredse og stå stille, men derimod altid se efter nye områder, hvor vi kan forbedre os. Vi når aldrig i mål”, slutter Anders Bertelsen Toft.