Skal vi lave forretning eller redde planeten? Både og

Fremtidens CSR-udfordring er, at fastholde forretningspotentialet samtidig med at indsats bliver relevant i forhold til globale problemstillinger. Vi er på vej, siger professor, men vi skal fortsætte arbejdet, så vi kan ”komme op på en ny klinge”.

Steen HIldebrandt, professor i ledelse på Aarhus Universitet, var begejstret for virksomhedernes indsats, men forklarede også meget tydeligt, at der skulle mere til i fremtiden. .

07.03.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Torsdag d. 3. marts 2016 havde CSR Link inviteret til årets Master Class i CSR. På programmet var ”ni af Danmarks stærkeste CSR-cases” og input fra forskningens verden. 

Bedre er ikke det samme som godt nok
Med et indlæg fra Michael Hauschild, professor og leder af Danmarks Tekniske Universitets afdeling for Quantitative Sustainability Assessment, blev der straks smidt en af de helt store elefanter på bordet. Fra folkene, der i 90erne opfandt livscyklusanalysen, var budskabet, at selvom den type analyse er et nødvendigt første skridt, for at forstå hvordan ens aktiviteter påvirker miljø og klima, så er den en del af en tænkning, der ikke gør en forskel. Eller det man på engelsk kalder ”rearranging the deck chairs on the Titanic”.

”Vi gør det bedre og bedre, men er det godt nok?” var det spørgsmål, Michael Hauschild lagde op til, at vi alle skal overveje. For hvis man vil redde planeten, forklarede han, så må man sætte mål i forhold til de grænser for f.eks. CO2-udledninger, som er etableret af forskningen, og ikke i forhold til hvad man selv gjorde sidste år eller for fem år siden.

Hvis man tror på videnskaben
Det kræver ledelse. Og ledelse var emnet for dagens sidste oplæg. Steen Hildebrandt lukkede med fortællingen om overgangen til den antropocene æra – den hvor kloden ikke længere selv kan holde sig i balance, fordi den menneskelige påvirkning af det naturlige økosystem er blevet for voldsom. Om hvordan vi allerede har overskredet fire ud af ni planetære grænser, som de kalder dem oppe i Stockholm Resilience Center, hvor de forsker i den slags. Om hvordan han alligevel har håb for fremtiden, fordi vi kan beslutte os ud af katastrofen – beslutninger som skal tages af alle: forbrugere, politikere, virksomheder.

Lederne af virksomhederne og andre beslutningstagere har endda fået et fantastisk redskab foræret med de 17 verdensmål for bæredygtighed (SDG’erne), sagde han. De opstiller nemlig de målsætninger, vi alle bør og kan sætte vores egne mål ud fra.

Læs også: Moral og gode historier er bare ikke nok

Det kræver forandringer i vores måde at lede på. Måske især i måden vi måler og aflægger regnskaber på, sagde Steen Hildebrandt, for den manglende transparens og udeladelsen af omkostninger for samfundet, altså eksternaliteter, de fører til dårlige beslutninger og sender skaden videre til næste generation. Det kan man ikke mere.

Det kræver et skift i mindset, ingen tvivl om det, lod Steen Hildebrandt forstå. ”Men hvis man tror at videnskabens konklusioner om klimaforandringer og konsekvenserne er sande…?,” sagde han, og lod tilhørerne selv afslutte sætningen.

Rigtig gode historier
Placeret ind i mellem den slags budskaber kan fortællinger fra ni stærke CSR-cases godt virke lidt mindre stærke. Bliver man derimod i mindsettet om forretningsdrevet CSR, var der rigtig meget godt at hente.

ISS Danmarks arbejde med mangfoldighed giver tydlige fordele for både virksomhed og samfund. Danske Bank’s nye strategi for CSR er fokuseret, og ARLA Fondens indsats for at påvirke 10-14-årige, så de kan tage ansvar for egen sundhed som voksne, inspirerende.

Læs også: Artikler om de ni cases fra CSR Master Class på CSR.dk

Skandias investering i at udvikle et værktøj til at beregne omkostninger ved det de kalder ’udenforskab’, altså at mennesker ikke er en aktiv del af samfundet, og udbrede det til i første omgang kommuner, er et nytænkende bidrag til at løsne op for et systemisk problem i samfundet. NCC’s indsats for at give drenge, der var faldet ud af systemet, og nu også flygtninge en vej ind på arbejdsmarkedet er forbilledlig. Deloittes arbejde med at regne ud, hvordan man engagerer forbrugerne i bæredygtighed, tager fat på en af de store barrierer for buy-in i virksomhederne.

Historierne ER gode. Den fra L’Oreal, som har en global strategi for bæredygtighed og absolutte CO2-reduktioner at vise frem. Den om partnerskabet mellem Siemens, Solar, Ingeniører uden grænser og SOS Børnebyerne, som er lærerig i sin konstruktion, ligesom den om Microsofts danske finansafdeling, som tog til Indien med teknologi til en skole på landet, og inspirerede hele den globale koncern. Og den fra engelske SGS om at sørge for, at der er konsistens og buy-in på tværs af virksomheden, så man kan komme videre fra de kriser, der helt sikkert vil opstå, når man arbejder med CSR, kan alle trænge til at høre.

Virkelig gode historier – inden for rammen af forretningsdrevet CSR. Stiller man sig derimod over i paradigmet med den antropocene æra og målsætninger drevet af klodens og verdenssamfundet behov og udfordringer, så er kontrasten altså til at få øje på.

Godt begyndt
Hvordan får man så de to til at gå op? Gudskelov havde Professor Hildebrandt et svar. Han startede sit indlæg med at fremhæve den case, han havde nået at høre.

”Hvor er det et godt stykke arbejde,” sagde han. ”Det er så godt at se, at de er på vej. Næsten alt det, vi kender i dag, er skridt på vejen mod et skift fra CSR til GR – Global Responsibility. Vi må ikke forestille os, at vi er i mål. Vi skal op på en ny klinge. Hvis vi skal have styr på kloden, er vi kun lige begyndt.”

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Er din grønne kommunikation så effektfuld som du tror?

Energi Danmark A/S

Sponseret

PPA-aftaler bidrager til udviklingen af ny solcelle-park

Relateret indhold

30.10.2024CSR.dk

Fødevareaffald kan blive en guldgrube

30.10.2024CSR.dk

Oxfam: De rigeste skal betale ekstra for deres massive udledninger

28.10.2024BSR

Sponseret

Collaboration Crossroads: Recognizing When to Part Ways for Greater Impact

28.10.2024CSR.dk

Dagrofa køber Aarstiderne: vil skabe Danmarks stærkeste fællesskab for økologi, lokale varer og højkvalitetsprodukter

28.10.2024CSR.dk

Digitale løsninger er en af nøglerne til effektivt ESG-arbejde

25.10.2024CSR.dk

Greenwashing: Nye anbefalinger fra Forbrugerombudsmanden

24.10.2024CBS Executive Fonden

Sponseret

Bestyrelsesuddannelse i ESG

24.10.2024CBS Executive Fonden

Sponseret

ESG – Climbing the Data Mountain to Execute Strategy

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Oktober

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

29.10.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Dansk Standard
Kursus
Asset management – Indførelse af opdateret ISO 55001

Dette kursus giver en dybdegående indsigt i forskellene mellem de tidligere og nye ISO 55000/01 standarder, og hvordan ændringerne påvirker implementeringen.

Dato

30.10.2024

Sted

København

CABI
Webinar
Webinar | Praksis hos Kids-World – Sådan ansætter vi de unge

Mød Sanne Aldenborg, lagerchef i Kids-World, der fortæller om virksomhedens strategi og arbejde med at ansætte unge medarbejdere. Både dem på 13-14 år og dem, der har brug for lidt ekstra støtte.

Dato

31.10.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Cemasys.com
Webinar
How to master your CSRD reporting with essential tips from experts.

At this stage, the question is no longer why to begin the CSRD process, but how to get started and what key factors to consider as you move toward compliance. In relation to the launch of our CSRD-application, we are pleased to invite you to an insightful webinar. Sign up in the link below!

Dato

31.10.2024

Tid

14:00

Sted

Online

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie