Tøjbrands giver Black Friday-omsætning til velgørenhed
Flere tøjbrands, både herhjemme og i udlandet, vælger at donere deres omsætning fra den store handelsdag Black Friday til velgørenhed.
Det amerikanske handelskoncept Black Friday, som i år falder fredag den 25. november, giver gode penge i kassen hos butikkerne. Men det er ikke alle, der beholder omsætningen selv, skriver fashionforum.dk.
Flere tøjbrands, både herhjemme og i udlandet, vælger nemlig at donere deres omsætning i den gode sags tjeneste. Hos det amerikanske brand Patagonia, som designer outdoor-beklædning og -udstyr, har man valgt at donere al Black Friday-omsætning verden over til miljøorganisationer.
Danske brands er med
Patagonia er desuden en del af det miljøorienterede netværk ’1 % for the Planet’, hvor virksomheder donerer 1 % af deres omsætning til nonprofit miljøorganisationer. Som det eneste danske brand er vestjyske ELSK ligeledes med i dette netværk.
Hos ELSK, som designer bæredygtigt, organisk tøj til kvinder og mænd, har man også valgt at bruge Black Friday til at støtte velgørende formål.
Læs også: Bestseller donerer trecifret millionbeløb til velgørenhed
”Frem for at sælge ud, vil vi give ud. Derfor har vi valgt at lave et specielt tiltag på vores webshop, hvor man d. 25. november kun vil kunne købe fire specielle limited edition t-shirts. Al omsætning fra denne dag vil vi donere til Stop Micro Waste, der er ved at udvikle en vaskepose, som skal forhindre mikroplast i at ryge ud i naturen, når man vasker sit tøj”, forklarer Lukas L. Leszczynski, som er partner i ELSK, til fashionforum.dk.
Det københavnske, bæredygtige butiksinitiativ, SLOW Fashion 1123, er ligeledes med på at bruge Black Friday til andet end bare at få penge i kassen.
”I en kold og hård tid, synes vi, at det er vigtigt at støtte og tænke på andre, som virkelig har brug for en hjælpende hånd og kærlighed. Derfor har vi valgt at holde Green weekend og donere 25 % af salget fra Other Vintage, som er butikkens vintageunivers, til Projekt Hjemløs”, forklarer Josephine Raun, som er kreativ direktør.
Læs også: H&Ms medarbejdere og kunder stemmer om velgørenhed
Dansk Erhverv har tidligere meldt ud, at man forventer, at dankortomsætningen vil ramme over 2 mia. kr., hvilket gør den 25. november 2016 til den største handelsdag herhjemme nogensinde.
- KLZ