”Vi må råbe op om behovet for forandring”

The Body Shop har lagt sig i selen for at sikre en position blandt verdens mest bæredygtige virksomheder. Og det er en krævende opgave på adskillige fronter, fortæller selskabets CSR-chef, Chris Davis.

Chris Davis på scenen ved Sustainable Brands-konferencen i slutningen af september. Foto: Anders Kampmann.

12.10.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Verdens mest etiske og bæredygtige globale virksomhed. Sådan lyder den simple, om end ganske ambitiøse strategi fra den britiske kosmetikkæde The Body Shop, som vi tidligere har både omtalt og uddybet her på CSR.dk.

Læs også: The Body Shop vil bygge biobroer

En af de øverste ansvarlige for udførelsen af den strategi, er koncernens Director of International Corporate Responsibility and Campaigns, Christopher Davis, som var i København i forbindelse med forrige uges Sustainable Brands-konference. Her fik CSR.dk en snak med ham og nogle af de overordnede tanker bag udmeldingen og det arbejde, der ligger forud for selskabet med de godt 3000 butikker på verdensplan.

”Først og fremmest er det en stor intern udfordring for os. Helt tilbage fra grundlæggelsen satte Anita Roddick (kædens grundlægger, red.) en høj standard, og i mange år havde vi en lederposition i markedet, men i en periode skubbede vi ikke nok på, hverken internt eller udadtil”, forklarede han.

"Vi har brug for systemisk forandring, og vi er nødt til at råbe op omkring behovet for det", siger Chris Davis. Foto: The Body Shop..

Derfor har man altså sat sig ovennævnte mål for at kunne imødekomme kravene fra såvel egne rækker som omverdenen. Og mens Christopher Davis selv gerne vil ’keep it simple’ – han vil helst kaldes Chris og selv til et high level-arrangement som Sustainable Brands-konferencen er han bedst tilpas i en sort t-shirt, jeans og sneakers – så er han ikke i tvivl om, at det bliver en kompliceret proces.

”Vi må anerkende, at corporate sustainability ikke gør det alene; det er ikke nok at være less bad, vi har brug for systemisk forandring, og vi er nødt til at råbe op omkring behovet for det. Det handler om etisk og ansvarlig vækst”, sagde han.

Det sidste var hans bud på et (delvist) svar til det paradoks, Nui Sirikul adresserede på konferencen, når det kommer til forbrugskulturen i det moderne samfund kontra behovet for en grøn omstilling i klimasammenhæng. Som en forretning, der helt basalt lever af at producere og sælge ting, så er det en problematik, The Body Shop godt kan relatere til, og også føler et ansvar for, fortalte Chris Davis, og fremhævede samtidig det kommercielle perspektiv i strategien.

Læs også: ”Do no harm” kommer stadig først

”Kapitalisme og forbrug behøver ikke nødvendigvis være en dårlig ting, så længe aspektet om ansvar er med i ligningen. Hvis alle led i kæden sætter sig for, at do no harm er afgørende, så kan det tværtimod være med til at drive en positiv forandring. Derfor skal vi sørge for at leve op til de høje forventninger, de fleste af vores kunder har, samtidig med at vi selv sætter barren højt med vores commitment udadtil. Det handler jo også om, at forbrugerne skal se, hvad vi gør”, sluttede Chris Davis.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

25.11.2024CSR.dk

Stærk compliance er grundlaget for at ”go beyond”

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: The EU AI Act: What you need to know - and do

Get an in-depth understanding of the EU AI Act with legal expert Niels Christian Ellegaard. He will provide a comprehensive overview of the regulation, highlight important deadlines, and explain how to approach and manage the EU AI-Act at this stage.

Dato

24.04.2025

Sted

Online

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

24.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, at du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

MäRK
Gå-hjem-møde
B Corps Evolution of Standards: Få et overblik over, hvad det betyder for dig

B Lab offentliggør i april sine nye, opdaterede standarder for, hvad virksomheder skal opfylde, hvis de vil være B Corp. Men hvad betyder det for dig og din virksomhed?

Dato

24.04.2025

Tid

14:00

Sted

Strandboulevarden 66, st, 2100 København Ø

PwC Danmark
Webinar
Sustainability Reporting Beyond CSRD

- What and How

Dato

25.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

25.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online