Marketing – nu med god karma
Dårlig karma skaber problemer på stribe i alle lag af samfundet. Derfor bør alle virksomheder stræbe efter det modsatte i deres marketing og forretning, fortalte thailandsk ekspert til Sustainable Brands-konferencen.
Det handler om konsekvenser af det, man gør. Både over for samfundet, sine medmennesker, miljøet osv. Negative handlinger, reaktioner og metoder har negative konsekvenser, der spreder sig som ringe i vandet og påvirker omgivelserne i en lige så negativ retning. Men det modsatte er heldigvis også tilfældet.
Læs også: Forbrugere ønsker sig virksomheder der gør en forskel, men kender ikke nogen
Den samlende term for disse kredsløb er karma, og selvom det er ord, der ikke er ukendt i vesten, så er det ikke et begreb, der figurerer i specielt høj grad i forretningssammenhæng i eksempelvis Europa.
Netop derfor var oplægget fra den Bangkok-baserede brandstrateg Nui Sirikul et anderledes indslag på dagsordenen på Sustainable Brands-konferencen, der i disse dage bliver afviklet på Radisson Blue-hotellet i København.
Vejen til bæredygtighed for virksomheder går i Nui Sirikuls optik gennem et fokus på en filosofi omkring økonomisk tilstrækkelighed. Kort fortalt går den ud på, at ansvarlige selskaber bør arbejde i retning af en tilstand modsat den aktuelle status i verden, hvor ”alt for mange har alt for lidt, og resten ikke kan få nok”, som hun beskrev det.
Ikke mere, men værdi
I stedet skal sigtet være på et stadie, hvor alle har nok. Og der bør virksomhederne tænke ind i deres forretningsmodeller.
”Moderne marketing drejer sig nærmest kun om ét ord: mere. Når vi hele skaber mere og mere, skaber vi samtidig et stærkere og stærkere grundlag for grådighed blandt mennesker. Folk vil have mere og mere, og når de ikke kan få det, starter de negative følger. Grådighed fører derfor til utilfredshed, vrede, uvidenhed og generelt dårlig opførsel. Derfor skal marketing fokusere på at dele, hvilket kan føre til venlighed, tilfredsstillelse og ordentlig opførsel”, sagde Nui Sirikul.
På den baggrund handler ”karma marketing” om at skabe et ansvarligt og opmærksomt forbrugsmønster hos mennesker verden over. Og ifølge Nui Sirikul bør alle starte med sig selv.
Læs også: Hør om fremtidens branding hos Sustainable Brands
”Se indad. Sørg for at du selv har nok, og før det så videre til andre. Og vær moderat. Ikke nødvendigvis beskeden, men moderat i dit behov, så vil der være nok til alle. Derfor bør det sande formål for et brand være ikke at give mere, men at give værdi”, sluttede hun.