02.09.2019 | Medarbejder
Ny kampagne skal få flere kvinder ind i de maritime fag
Kampagnen ”Girl Power i Det Blå Danmark”, der starter i dag, skal få flere piger og kvinder til at kigge i retning af det maritime, når de skal vælge uddannelse og karriere. En anden kampagne skal bekæmpe mobning og chikane i industrien.
Kampagnen ”Girl Power i Det Blå Danmark” starter i dag, mandag d. 2. september. Illustration: Det Blå Danmark
Det ligger næsten i betegnelsen. Langt størstedelen af de danske sømænd er således lige præcis… mænd. Blot i omegnen af tre procent af de ansatte i den danske søfartsindustri er kvinder, men det vil Danske Rederier lave om på med en ny kampagne.
Læs også: Organisation hylder kvinder i transportbranchen
”Girl Power i Det Blå Danmark” starter i dag, mandag d. 2. september og løber hele måneden med det formål at få flere piger og kvinder til at kigge i retning af det maritime, når de skal vælge uddannelse og karriere.
Indsatsen er orkestreret af Det Blå Danmarks fælles rekrutteringskampagne, World Careers, der i forvejen har som raison d’etre at skaffe folk til den maritime sektor, foruden af øge kendskabet til Det Blå Danmark.
”Vi sætter i september måned fokus på alle de seje kvinder, som arbejder inden for den maritime branche. Vi vil gerne vil være med til at inspirere andre unge kvinder til at vælge en karriere inden for det maritime. Der eksisterer nemlig et hav af muligheder”, siger kampagneleder for World Careers, Anne Bay Riisager.
Historier fra kvindelige rollemodeller er blandt kampagnens elementer. For at nå bredt ud på skibe under dansk flag er materialet også lavet på engelsk. Illustration: Det Blå Danmark
Det er i høj grad på de sociale medier, der bliver sat ind. I løbet af kampagneperioden vil alle relevante platforme således være spækket med indhold, der henvender sig til kvinder, fx i form af historier fra kvindelige rollemodeller, ligesom der er er oprettet en ’mere feminin’ hjemmeside.
”Kampen om de unge er sværere end nogensinde, og det kræver en kontinuerlig tilstedeværelse og indsats for at få dem til at kigge i retning af det maritime. Det Blå Danmark er en branche, der er udfordret på, at mange kvinder ser det som et mandefag, og det syn skal vi have ændret”, siger Anne Bay Riisager.
Plads til alle og ny helpline
Samtidig med starten på den kvinderettede indsats fra Det Blå Danmark, søsætter organisationen Sea Health & Welfare (SHW) kampagnen ’Be a buddy – not a bully’, der skal bekæmpe mobning og chikane i søfarten, og ’skabe et sundt og sikkert arbejdsmiljø til søs’, som det hedder.
Fra SHW’s side ønsker man sig ’en handelsflåde, hvor der er plads til alle - uanset køn, etnicitet, hudfarve, seksuelle orientering, religiøse overbevisning m.m.’. Den nye kampagne, der officielt startede i går, den 1. september, omfatter derfor bl.a. en vejledning med eksempler på – og løsninger til – at stoppe krænkende adfærd.
Et andet element i kampagnen er en ny helpline, hvor søfarende, der oplever krænkende adfærd, kan søge fortrolig og uvildig støtte og vejledning i sager om chikane og mobning til søs. Det udspil bakker man helhjertet op om hos Danske Rederier.
”Det er et rigtig vigtigt initiativ. Kampagnen indeholder mange gode elementer, som kan bruges til at gøre op med krænkelser - både til lands og til vands”, siger direktør Anne Windfeldt Trolle, som samtidig fortæller, at man vil gøre sit til at hjælpe indsatsen på vej.
Læs også: Ligestilling – nu på vej i rummet
”Kampagnens materiale er rigtig brugbart. Det er dog klart, at initiativet ikke kan stå alene, og vi er derfor ved at se på, hvordan vi kan bistå rederierne med at få principperne og de gode intentioner til - i det omfang de ikke er det allerede – at blive til virkelighed ude på skibene”, siger hun.
-AK
Klima, miljø og energi
AP Pension vinker farvel til fossile virksomheder i investeringsporteføljen
73 virksomheder er ikke længere en del af AP Pensions investeringsaktiviteter – blandt andet Shell og Total.
Strategi & ledelse

Mærsk offentliggør nye klimatal senere i år
For første gang vil Mærsk i år fremlægge en række reduktionsformål for en del af udledningerne fra blandt andet fragtindkøb.
Kommunikation

EU melder ud om bindende anti-greenwashingkrav
EU's udgave af regler om vildledende markedsføring med grønne påstande lbekræfter den danske tilgang - og skruer op for dokumentationskravene.
Strategi & ledelse

Nu får Danfoss hjælp til cirkulær økonomi af anerkendt netværksfond
Danfoss er i dag blevet annonceret som nyt medlem af Ellen MacArthur Foundations netværk – det skal hjælpe arbejde med cirkulær økonomi.
Supply chain

Alternativt byggemateriale: Ny teknologi skal erstatte nyopgravet sand og beton med nedrevet beton
Verdens naturlige råstoflagre af sten og sand er under pres, og kan ikke blive ved med at forsyne bygge- og anlægssektorens behov. Derfor er seks byggeaktører gået sammen om at sikre cirkulært producerede råstoffer til nye projekter – blandt andet nedrevet beton fra tidligere byggerier.
Klima, miljø og energi

Virksomheder bruger kritiserede certifikater til at skære i klimatal
Selvom de er stærkt udskældte på markedet, bruger flere danske virksomheder stadig certifikater for grøn strøm. Ifølge selskaberne findes der nemlig ikke bedre alternativer.